Off White Blog
Expedícia na palube superyacht

Expedícia na palube superyacht "Latitude", skúmanie nórskej Arktídy

Apríl 10, 2024

Po dvoch po sebe nasledujúcich pasážach cez slávny severozápadný priechod v rokoch 2014 a 2015 som bol úplne fascinovaný zázrakom arktických oblastí. Počul som iba o súostroví Svalbard, ale čím viac som o tom čítal a dozvedel som sa, tým viac som bol odhodlaný stráviť aspoň jedno ďalšie leto v arktickej, ale tentoraz nórskej Arktíde.

Našli sme sa do Latitude 8. júla 2016 v Štokholme vo Švédsku a po krátkej plavbe do Kodane, kde sme vzali niekoľko hostí, sme sa plavili do Bergenu na juhozápade Nórska. Z mesta Bergen sme vzali zvyšok júla, aby sme sa pomaly plavili po západnom pobreží Nórska a skúmali fjordy ako fjord Geiranger a Trollfjord až k súostroviu Lofoten, ktoré je známe svojou charakteristickou krajinou s dramatickými horami vedúcimi k chráneným zátokám. a až po Tromsø v severnom Nórsku. Tromsø je známy ako kultúrne centrum nad polárnym kruhom a je obľúbeným cieľom pozorovania polárnych svetiel.

Po niekoľkých dňoch v Tromsø sme sa vydali prekročiť Severný oceán na súostrovie Svalbard, známe tiež ako Spitzbergen. Na ceste na Svalbard sme sa zastavili pri malom ostrove zvanom Bjørnøya, známom tiež ako Medvedí ostrov. Bjørnøya je prírodná svätyňa pre vtákov s vysokými útesmi, kde nájdete hniezdne kolónie Auks, Kittwakes čierneho, Guillemots a Puffins. Bjørnøya je zriedka, ak vôbec, navštevujú okolo lodí a neexistujú turistické výlety do Bjørnøya. Našli sme však pozostatky ruskej rybárskej lode, ktorej posádka sa zúčastňovala večierkov, opili sa a zakotvili na lodi, ktorá je teraz trvalou súčasťou ostrova.

Po dvojdňovej zastávke v Bjørnøya, hlavne kvôli počasiu, sme odišli do Svalbardu a jeho hlavného mesta Longyearbyen, kde sme dorazili 3. augusta. Longyearbyen sa považuje za hlavné mesto Svalbardu a jeho populácia presahuje 2 000, je určite centrum činnosti v súostroví. Existujú múzeá, dobré nákupy, galérie a dobrá infraštruktúra na podporu turistických aktivít. Je to pozoruhodné vzhľadom na veľkosť populácie. K dispozícii je dokonca aj reštaurácia s hviezdičkou v hoteli Michelin a krčma, ktorá má hodnotenie 6. najlepšieho baru na svete! Hlavnú sezónu musí navštíviť veľa turistov.

Niekoľko týždňov pred tým, ako sme sa tam dostali, sme sa spojili s Jasonom Robertsom, ktorý má sídlo v Svalbarde a ktorý posledných 30 rokov so Sirom Davidom Attenboroughom spolupracoval na výrobe dokumentárnych filmov ako Frozen Planet, Human Planet atď. Jason bol veľmi nápomocný a navrhol, aby sme si vybrali jedného z jeho kolegov, Einaara, mladého Nóra, na cestu. Toto bolo najlepšie rozhodnutie, aké sme kedy urobili, pretože Einaarove znalosti o súostroví a jeho divočine boli nevyhnutné. Ako bonus mal vynikajúcu osobnosť a stretol sa so všetkými na palube. Pre každého, kto plánuje navštíviť Arktídu, dôrazne odporúčam nadviazať kontakt s Jasonom Roberts Productions v Svalbarde.

Mali sme niekoľko hostí, ktorí nás museli opustiť 9. augusta, a tak sme si rozdelili výletný plán na dve časti. Prvým z nich bola päťdňová plavba po západnom pobreží súostrovia a späť do Longyearbyenu. Druhým bolo 17-dňové obchádzanie celého súostrovia v protismere hodinových ručičiek vrátane vedľajšej cesty na veľmi zriedkavo navštívený ostrov (bolo nám povedané, že sme treťou loďou, ktorá kedy navštívila) ostrov Kvitøya a krátka návšteva arktického ľadu. balenie severne od 81 stupňov severnej zemepisnej šírky.

Prvý deň sme sa dostali do Krossfjordu v severozápadnom národnom parku Spitzbergen. Krossfjord je dlhý 30 km s rôznymi vetvami, veľkolepou scenériou s početnými ľadovcami a množstvom atraktívnych výletných miest. Celý deň sme skúmali rôzne susedné fjordy, Möllerfjorden, Mayerbukta a dokonca sa nám podarilo vyšplhať sa na ľadovec plávajúci v vetve Fjortende.

Z Krossfjordu sme sa plavili na Magdalenefjord, ktorý križuje asi 10 km rovno do pobrežia. Tento fjord je všeobecne prístupný po celý rok a bol obľúbený u veľrybárov v 17. storočí. Má záliv Trinityhamna, chránený polostrovom Gravneset, ktorý poskytuje dobré prístrešie pre navštevujúce lode. V roku 1977 bol v Magdalenefjorde zabitý rakúsky horolezec ľadovým medveďom, a tu sme tiež videli veľkého mužského ľadového medveďa, ktorý jasne odpočíval na svojej ceste na sever, kam sa ľadová sada vzdala. Zúčastnili sme sa výberového konania do Amsterdamuya, pomenovaného po holandských veľrybárskych podnikoch, kde sme videli, ako sa veľká skupina Walrusov opaľuje.

Ďalšou zastávkou bol Raudfjord, prvý fjord na východ, keď sledujete severné pobrežie Spitzbergenu od západného rohu. Je dlhá asi 20 km s množstvom postranných zátok s oteliacimi sa ľadovcami a plytkou vodou. Zúčastnili sme sa výberového konania a pristáli v Alichamne, kde sme vyrazili asi 14 km po veľmi skalnatom teréne na druhú stranu fjordu, kde sme zapálili obrovský oheň naplaveným drevom, než sa prišlo výberové konanie a zdvihol nás. V tú noc všetci spali veľmi dobre!

7. augusta sme šli do Trygghamny a vybrali sme ponuku do Alkepynten s veľkolepými 100 metrov vysokými útesmi, ktoré sú ideálne na hniezdenie vtáčích kolónií. Šli sme tam, aby sme zistili, či by sme mohli nájsť a vyfotografovať arktickú líšku, o ktorej je známe, že sa zdržuje na úpätí útesov, aby chytila ​​mladých Guillemotov alebo Auksov, ktorí sa pokúšajú o svoj prvý let, ale nedokážu sa dostať až k moru!

Tieto vtáky poskytujú poslednú šancu pre líšky ukryť nejaké jedlo na zimu.Žiaľ, v ten deň sme nevideli žiadnu líšku, hoci sme narazili na niekoľko sobov.

Posledný deň, predtým, ako sme sa vrátili do Longyearbyenu, aby sme odišli niektorých odchádzajúcich hostí, sme sa zastavili v Pyramidene, opustenom meste pôvodne vybudovanom Rusmi na ťažbu uhlia. Keď sa ťažba uhlia stala neekonomickou, jednoducho opustili toto mesto v roku 1998 a teraz stojí ako mesto duchov, ale s prevádzkovým hotelom so šiestimi Rusmi, ktorí tam žijú. V skutočnosti sme išli a dali sme si drink pri ruskej vodke pri bare. Z pyramídy sme navštívili neďaleký ľadovec, kde sme mohli vyšplhať sa a prechádzať telom ľadovca v taveninovom kanáli. Je to jedinečný zážitok, pretože je obklopený ľadovo modrým tunelom ľadového ľadu. Z druhej strany sa nám podarilo dostať na vrchol ľadovca, odkiaľ sme dostali nejaké dobré zábery z dronov a fotografie.

Keď naši hostia odišli 9. augusta, zostali sme v Longyearbyene pár dní, pretože počasie na východnom pobreží súostrovia, kam sme smerovali, bolo nepríjemné. V Longyearbyene sme sa vybrali na niekoľko prechádzok, navštívili arktické múzeá, nakupovali a vyskúšali všetky svoje reštaurácie.

11. augusta o 19:00 sme opustili Longyearbyen a dorazili sme do Bellesundu o 13:30. Bellesund je vstup do fjordového systému s niekoľkými vetvami siahajúcimi až do 80 km vo vnútrozemí. Šli sme na dlhú túru do dvoch poľovníckych kabín v kempe Milar. Bol to náš šťastný deň, keď sme okrem mnohých sobov a nejakých akcií s dvoma špízmi, ktoré neustále útočili na nás a na náš dron letecky, narazili aj na matku polárnych líšky s tromi mláďatami. Strávili sme niekoľko hodín ich fotografovaním pomocou našich kamier a robotom.

13. augusta sme sa plavili na Hornsund, najjužnejší fjord Svalbardského súostrovia a niektorí si myslia, že najkrajšie. Má osem veľkých ľadovcov s oteliacimi sa frontami podporovanými niektorými veľmi pôsobivými horami vrátane Horsundtindu, tretej najvyššej hory súostrovia. Kombinácia vrcholov a ľadovcov poskytuje veľkolepú krajinu. Vzali sme našu ponuku a navštívili sme ľadovce v Bergerbukta, Brepollen a Storbreen a vydali sme sa na neuveriteľnú formáciu hornín, ktoré možno opísať iba ako arktický kameň. Cestou sme videli viac sobov a líšky.

Nasledujúci deň sme mali v pláne ísť na ostrov Edgeøya, kde sú útesy s vtákmi hniezdiace tam, kde je známe, že polárne medvede vylezú, keď je nedostatok jedla, a jesť vajcia a kurčatá z hniezd. Bohužiaľ, počasie bolo zlé a na Edgeøyi by sme nenašli bezpečné kotvenie, takže sme to preskočili a pokračovali do Barentsøya a Dorstbukta, kde sme videli, ako na brehu kráčajú dvaja ľadoví medvede.

Jedným z najpamätnejších momentov cesty bola návšteva Viberbukty a výlet cez všetok drsný ľad k masívnemu ľadovci Brassvell, ktorý je súčasťou ľadovcového systému pozostávajúceho zo 170 km ľadových útesov. Z vrcholu ľadovca malo niekoľko obrovských vodopádov, ktoré boli skutočne nezabudnuteľné.

16. augusta sme sa dostali na „Biely ostrov“, Kvitøya, ale cestou sme sa rozhodli zastaviť na severnom cípe Storøya. Tieto dva ostrovy sú najodľahlejšími bodmi súostrovia, z čoho je Storøya menším ostrovom len 40 km 2. Prišli sme o 21:30 a vybrali sme sa na prieskum. Ukázalo sa, že to bolo veľmi aktuálne, pretože sme si všimli dvoch ľadových medveďov a jedného z nich celkom blízko mrože. Bolo to také zaujímavé, že sme sa do Latitude nevrátili až po 3. hodine ráno. To bola výhoda 24-hodinového slnka, mohli sme robiť, čo sme chceli, kedykoľvek sme chceli. Strávili sme ďalší deň v Storoye a potom pokračovali do Kvitøya. Približne 99% Kvitøya, ktorá má rozlohu 700 km 2, je pokrytá ľadovou pokrývkou a existujú iba tri veľmi malé časti, ktoré neobsahujú ľad. Svoju prvú zastávku sme urobili v Andréeneset, jednom z miest bez ľadu, ale bolo tam príliš veľa opuchy a hoci sme videli nejaké mrože a jedného mŕtveho ľadového medveďa, presunuli sme sa na severovýchodný koniec ostrova do Kræmerpynten, kde sme strávil dva dni.

Kým sme v Kvitøyi, urobili sme trochu pešej turistiky a preskúmania tendra. Vo vode bolo veľa drsného ľadu a mnoho matiek mrožov so svojimi malými deťmi. Videli sme tiež štyroch ľadových medveďov (z ktorých dvaja nás stopovali, keď sme vychádzali po ľadovci!) A tiež troch mŕtvych ľadových medveďov. Medvede buď zomreli na hlad alebo možno na zranenia, ktoré utrpeli pri pokuse o útok na mrože. Matky mrože s mladými môžu byť veľmi nebezpečné a budú útočiť a raniť alebo zabíjať ľadových medveďov. Na konci jednej túry, keď sme šli až na vrchol ľadovca, sme zostúpili do jednej z oblastí bez ľadu na Kvitøya a zapálili oheň. Bolo to tak pekné a teplé s modrou oblohou, že sme sa rozhodli pre večeru s grilom pri ohni. Šéfkuchár si vzal čln, aby sa vrátil do Latitude, aby získal jedlo a zásoby, a keď sme na neho čakali, vyskočil blízko nás veľký ľadový medveď. Zrejme vyšiel z vody na druhej strane, kde sa pravdepodobne snažil loviť mrože alebo tulene. Začal byť celkom zvedavý a začal sa blížiť k nám, takže sme museli opustiť naše plány na večeru na grile. Počas najbližšej hodiny poskytol niekoľko veľmi pekných fotografických možností a potom sme sa vrátili do Latitude, keď vyliezol na ľadovec takmer presne tou istou cestou, ktorú sme sa vydali pri zostupe. Kvitøya bola jednoznačne vrcholom cesty a bolo nám ľúto, že sme ju opustili, ale počasie sa začalo meniť a chceli sme zistiť, či by sme to dokázali dosiahnuť na polárnu ľadovú poličku asi sto kilometrov severne od vrcholu súostrovia Svalbard.

Kvitøya sme opustili 20. augusta v hustej hmle a veľmi zlej viditeľnosti.Bolo ťažké ísť kvôli prítomnosti veľkého množstva ľadu vo vode. Dostali sme sa na polárnu ľadovú poličku asi o 20 hodín neskôr a potom sme strávili dva dni v ľade. Nie je možné tam zakotviť, pretože voda je príliš hlboká, a preto sme vyvinuli techniku, pri ktorej by sme sa jednoducho „uviazli“ k veľkej ľadovej flóre a potom s ňou unášali. Dokonca sa nám podarilo vystúpiť na ľadovú krovu a odfotiť pár fotiek, zatiaľ čo dievčatá hula- hoopovali a dvaja ľudia boli v prípade útoku ľadového medveďa strážení puškami !! Bol to celkom úžasný zážitok.

Ľadovú poličku sme opustili 23. augusta a plavili sme sa do oblasti Woodfjord a do Liefdefjordu, ktorý je medzi návštevníkmi veľmi obľúbený kvôli svojej mimoriadnej prírodnej kráse a mnohým možnostiam výletov. Po zakotvení v blízkosti Sørdalsbukta sme navštívili ľadovec Monako a po večeri sme sa zúčastnili tendra na mimoriadnej „pláži“ pod obrovskou červenou horou. Urobili sme oheň a pečili marshmallows a pozorovali meniace sa farby, keď sa slnko pomaly pohybovalo z jednej strany na druhú bez toho, aby sa vôbec zapadalo. Kým sme sedeli pri ohni, polárna líška vyskočila nad hlavu, ale bola príliš plachá na to, aby sa priblížila. Vôňa jedla bola asi príliš veľká na to, aby sa aspoň nepozrel. Táto táborák pod červenou horou bola ďalšou z nezabudnuteľných udalostí výletu!

Po odchode z Liefdefjordu 24. augusta sme narazili na niektoré dosť drsné moria a zlé počasie, tak sme sa vkĺzli a ukrývali sa v Magdalenefjorde na západnom pobreží, kde sme išli prvou časťou cesty. Keď sa počasie zlepšilo, odišli sme a vydali sme sa do Ny Alesund, jedného z osád, ktoré stále používajú výskumné stanice zriadené mnohými krajinami vrátane Číny, Japonska, Indie, Talianska a koordinované Nórskym polárnym inštitútom. Ny Alesund je najvyšším bodom ľudského bývania na Zemi a je jedným z najdôležitejších miest v histórii prieskumu severného pólu. V lete tu pracuje asi 150 vedcov z rôznych krajín, ktorí zhromažďujú údaje o ľadovom polive a voľne žijúcich živočíchoch. Trvalá populácia je tu iba 40 ľudí, ktorí tam zostávajú po celý rok.

Potom, čo sme strávili o niečo viac ako deň v Ny-Ålesunde, konečne sme sa vydali späť do Longyearbyenu, veľmi dobre si uvedomili, že sme práve dosiahli to, čo urobili predtým: úplná obehovka súostrovia Svalbard so zastávkou v polici Polar Ice , Latitude je teraz bližšie k severnému pólu ako ktorákoľvek iná súkromná jachta. Keď sme sa zastavili na ľade, boli sme 400 kilometrov od severného pólu.

Tento článok bol prvýkrát publikovaný v článku Yacht Style 37.